Tinerii preferă să-și rezolve treburile bancare direct de pe telefon, însă nu sunt singurii care vor servicii rapide și ușor de folosit.
Chiar dacă accesul la serviciile digitale este tot mai apreciat și de alte categorii de vârstă, deciziile românilor nu se bazează doar pe tehnologie. Dobânzile și comisioanele reduse rămân principalele criterii în alegerea băncii, arată un studiu realizat de Imobiliare.ro Finance.
Experiența digitală contează, dar nu e decisivă
Potrivit studiului, atunci când aleg o bancă, cei mai mulți români se uită în primul rând la avantajele pe care le pot obține: dobânzi mai mici (54%) și comisioane reduse (43%).
Mulți sunt dispuși să accepte compromisuri, o aplicație mai puțin prietenoasă sau servicii mai lente, dacă asta înseamnă că rămân cu mai mulți bani în buzunar.
Deși aplicațiile mobile ne fac viața mai ușoară (24%), siguranța și reputația băncii rămân foarte importante (33%), acestea fiind pe locul 3 după dobânzi și comisioane reduse în clasamentul preferințelor.
Băncile tradiționale rămân în continuare preferatele românilor
Cei mai mulți respondenți folosesc băncile tradiționale, în special datorită rețelei extinse de sucursale și ATM-uri – un avantaj față de băncile digitale.
La capitolul servicii online și mobile banking, ING este banca cel mai des menționată, urmată imediat de Banca Transilvania și BCR, instituții care investesc constant în digitalizare.
Din ce în ce mai des menționat este și Revolut, o alternativă bancară digitală. 8% spun că folosesc Revolut pentru tranzacțiile zilnice. Dacă până acum această banca digitală era folosită mai degrabă în străinătate pentru conversie valutară sau plăți, din 2024 Revolut are și o sucursală deschisă în România.
Când vine vorba de atenția față de clienți, Banca Transilvania și BCR sunt văzute ca fiind cele mai deschise și dispuse să se adapteze nevoilor clienților.
Pentru comunicare clară și tranzacții ușor de făcut zi de zi, Banca Transilvania este lider în preferințe, urmată de ING și BRD.
Întrebați ce ar îmbunătăți la banca pe care o folosesc, cei mai mulți respondenți au spus că vor dobânzi mai mari la depozite, comisioane mai mici și credite cu condiții mai bune.
O parte dintre aceștia și-ar dori o aplicație de online banking mai performantă, mai intuitivă și cu funcționalități extinse, cum ar fi posibilitatea rambursării anticipate direct din aplicație.
Cum iau românii un credit: online, la bancă sau cu ajutorul unui broker?
Când vine vorba de împrumuturi, mai puțin de o treime din participanții la studiu nu au luat niciodată un credit. 39% dintre cei care au obținut deja finanțare, au mers direct la bancă, iar 7% au aplicat online, prin internet banking.
29% au apelat la un broker de credite, în special pentru a compara oferte și a obține condiții mai bune.
Mulți sunt sceptici în privința brokerilor, însă cei care depășesc această reticență beneficiază de ajutor valoros în procesul de creditare. De altfel, 41% dintre cei care colaborat cu un broker au făcut acest pas pentru a găsi o ofertă mai bună, adaptată profilului lor financiar.
35% au apelat la un broker de credite la recomandarea unei persoane de încredere, semn că experiențele pozitive ale apropiaților cântăresc mult în luarea acestei decizii.
Datele arată că oamenii au așteptări diferite de la bănci, în funcție de vârstă.
Tinerii pun mult accent pe serviciile digitale, cum ar fi aplicațiile mobile sau internet banking. În schimb, persoanele cu vârstă între 46 și 55 de ani preferă interacțiunea umană și rețeaua de sucursale, unde pot merge atunci când au nevoie. Indiferent de vârstă, toți își doresc servicii de calitate și comisioane cât mai mici.
Studiul a fost realizat în luna mai 2025 pe un eșantion de aproximativ 200 de utilizatori activi pe platformele Imobiliare.ro și Imobiliare.ro Finance, pentru a înțelege mai bine preferințele românilor atunci când vine vorba de alegerea băncii, precum și modalitatea prin care au accesat un credit ipotecar.